15 września 2019 10:53 | Biblioteka szkolna
Cel główny:
1.Przygotowanie ucznia do kształcenia i samokształcenia w dalszych etapach edukacji szkolnej.
2.Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
Cele szczegółowe:
- biblioteka pełni rolę szkolnego centrum informacyjnego, edukacyjnego i kulturalnego;
- przygotowanie ucznia do samodzielnego wyszukiwania informacji za pomocą warsztatu informacyjno - bibliograficznego;
- kształtowanie postawy szacunku dla polskiego dziedzictwa kulturowego oraz aktywnego odbioru dóbr kultury;
- inspirowanie uczniów do rozwijania zainteresowań czytelniczych;
- kształcenie nawyków samokształcenia uczniów na dalszych etapach edukacji szkolnej;
- przygotowanie uczniów do korzystania z różnych źródeł informacji, kształtowanie umiejętności w zakresie poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętnego korzystania z technologii informacyjnej i mediów;
- wspieranie działalności opiekuńczo - wychowawczej szkoły;
- wspomaganie doskonalenia zawodowego nauczycieli;
- organizowanie działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną uczniów.
Zadania nauczyciela bibliotekarza:
- gromadzenie, opracowanie, konserwacja i selekcja zbiorów;
- tworzenie i modernizacja warsztatu informacyjno -wyszukiwawczego biblioteki;
- udostępnianie zbiorów oraz podejmowanie innych działań na rzecz rozwijania zamiłowań
i zainteresowań czytelniczych uczniów dbając o ich indywidualizację;
- planowanie, organizowanie i przeprowadzanie zajęć z zakresu edukacji czytelniczej i medialnej;
- doskonalenie warsztatu swojej pracy;
- umożliwienie czytelnikom korzystania ze zbiorów multimedialnych i zbiorów specjalnych;
- koordynowanie akcji „Cała Polska czyta dzieciom”;
- promowanie szkoły i osiągnięć uczniów poprzez udział w konkursach o zasięgu pozaszkolnym.
I. Praca pedagogiczna z czytelnikiem
1. Udostępnianie zbiorów:
- aktualizacja kartotek czytelniczych;
- wypożyczanie zbiorów;
- pomoc w wyborach czytelniczych;
- prowadzenie statystyki czytelniczej.
2. Rozwijanie kultury czytelniczej:
- stwarzanie warunków do rozwoju ucznia zdolnego poprzez wskazywanie możliwości poszerzania wiedzy;
- indywidualizacja działań wobec uczniów ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi oraz uczniów niepełnosprawnych;
- prowadzenie indywidualnych rozmów z czytelnikami na temat przeczytanych książek ;
- pomoc uczniom przygotowującym się do konkursów przedmiotowych i innych;
- rozwijanie zainteresowań literaturą popularnonaukową
- wyrabianie nawyku samodzielnego korzystania z księgozbioru podręcznego oraz samodzielnego wyszukiwania książek na dany temat;
- organizacja zajęć i lekcji bibliotecznych;
- organizacja wyjść do bibliotek różnego szczebla (gminna, powiatowa i inne).
3. Organizacja konkursów szkolnych oraz popularyzowanie udziału w konkursach o szerszym zasięgu.
4. Doskonalenie posługiwania się technologią informacyjną w celach edukacyjnych:
- popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo, - dostarczających recenzji ciekawej literatury;
- wskazywanie młodym czytelnikom jak mądrze wykorzystywać Internet do zdobycia poszukiwanych informacji.
II. Działalność informacyjna i promocyjna biblioteki
1. Udzielanie informacji bibliotecznych, katalogowych i rzeczowych, informowanie o możliwości korzystania z innych bibliotek w regionie.
2. Promocja działań biblioteki szkolnej na stronie internetowej szkoły.
3. Dbałość o wystrój i estetykę pomieszczenia.
III. Współpraca ze środowiskiem szkolnym i pozaszkolnym
1.Współpraca z uczniami:
-poradnictwo w wyborach czytelniczych
-pomoc uczniom w przygotowaniu się do konkursów
2.Współpraca z nauczycielami:
-rozbudzanie potrzeb i zainteresowań uczniów
-doradztwo w doborze literatury samokształceniowej
3.Współpraca z rodzicami i innymi bibliotekami:
-wyposażenie uczniów w bezpłatne podręczniki, materiały edukacyjne i materiały ćwiczeniowe
-udział w konkursach poetyckich i plastycznych
-organizowanie imprez w środowisku lokalnym
IV. Samodoskonalenie i doskonalenie zawodowe
1. Udział w konferencjach i warsztatach metodycznych.
2. Doskonalenie warsztatu pracy.
3. Opracowywanie materiałów do lekcji bibliotecznych.
4. Doskonalenie w zakresie technologii informacyjnej.
V. Prace organizacyjno - techniczne
1. Planowanie i sprawozdawczość:
- opracowanie rocznego planu pracy;
- prowadzenie statystyki okresowej;
- opracowanie sprawozdania z pracy biblioteki (styczeń, czerwiec);
- prowadzenie dokumentacji.
2. Organizacja i poprawa bazy lokalowej biblioteki.
3. Gromadzenie, opracowanie, selekcja i konserwacja zbiorów:
- zakup nowości;
- pozyskiwanie książek w ramach darów (książki nowe i używane);
- konserwacja zbiorów;
- selekcja książek zniszczonych, nieaktualnych.
4. Organizacja udostępniania zbiorów bibliotecznych:
- prowadzenie ksiąg inwentarzowych i rejestru ubytków;
- uzupełnianie katalogów;
- opracowanie formalne zbiorów.
Realizacja celu :
Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży.
1.Udział w Narodowej Akcji Czytania „Przedwiośnie” S. Żeromskiego w Urzędzie Gminy w Tomaszowie Lub.
2.Udział w Ogólnopolskim Dniu Głośnego Czytania
3. Rozmowy i dyskusje czytelnicze.
4.Utworzenie kącika czytelniczego - Co warto przeczytać? ,kącik nowości…
5. Współpraca z nauczycielami w zakresie wdrażania edukacji czytelniczej i medialnej.
6. Udział w akcji Cała Polska Czyta Dzieciom - Zaproszenie do czytania uczniów, rodziców, dziadków, księdza, nauczycieli.
7.Nocny Maraton Czytania (noc z książką)
8.Głośne czytanie bajek dzieciom klas młodszych.
9. Przygotowanie w wybranych klasach pod opieką wychowawców prezentacji artystycznych.(choinka szkolna)
10. Konkurs plastyczny w świecie bajek .
11.Wypożyczanie książek uczniom na okres wakacji i ferii zimowych- Akcja ferie z książką.
12.Lekcje biblioteczne
13. Pozyskanie grona uczniów i zaangażowanie ich w działalność biblioteki. Włączenie uczniów do imprez ,konkursów czytelniczych i prac porządkowych w bibliotece. (Dzień Otwarty Szkoły)
14. Warsztaty- Jak wykonać ozdoby świąteczne z papieru?
15. Wspólne rysowanie najciekawszych historii z ulubionej książki.
16. Wycieczki edukacyjne.
17. Współpraca z bibliotekami (gminną i pedagogiczną) przygotowanie uczniów do konkursów pozaszkolnych(literackich, plastycznych, fotograficznych ,recytatorskich).
18. Konkurs Najlepszy Czytelnik roku szkolnego 2019/2020. Prowadzenie rocznego współzawodnictwa w czytelnictwie.
19.Wystawki czytelnicze…
20.Przygotowanie uczniów do konkursów szkolnych i pozaszkolnych, pomoc w wyszukaniu informacji, praca z uczniem zdolnym i uczniem potrzebującym wsparcia.
21. Popularyzowanie wśród czytelników stron i portali promujących czytelnictwo.
22.Przygotowanie prelekcji dla rodziców na temat :Czytanie dzieciom- Dlaczego warto czytać książki dzieciom?
23.Wycieczki do zaprzyjaźnionych bibliotek do Tomaszowa Lub.
24.Motywacja do samodzielnego czytania. Tworzenie albumów i książeczek tematycznych.